Pieniny

Postanowiłem napisać parę słów o tym uroczym zakątku polskich gór. Pierwszy raz byłem w tym regionie  ze trzydzieści lat temu i przyznam, że zapamiętałem jedynie niesamowity widok z Trzech Koron- reszta wspomnień uleciała :)

Czas mijał, ale chęć powrotu w te okolice pozostała. Czerwcowy weekend 2016 na długo pozostanie w naszej pamięci, bo poraz kolejny pojechaliśmy w te strony.

Naszą bazą wypadową była mała miejscowość Sromowce Niżne. Dlaczego wybór padł na nią? Bo wszędzie było blisko: obok hotelu mieliśmy przystań flisacką, szlak na Trzy Korony, a i do zamku w Niedzicy rzut beretem :)

Po przeciwnej stronie Dunaju Słowacja, która zachęcała nas abyśmy zobaczyli, co ma do zaoferowania :)

W dniu przyjazdu postanowiliśmy wykorzystać popołudnie i zaliczyliśmy spływ Dunajcem - trasa wiodła od Sromowców Niżnych po Szczawnice, gdzie następnie po krótkim zwiedzaniu wróciliśmy busem na miejsce rozpoczęcia spływu.

Polecam tę formę wypoczynku widoczki śliczne (zapraszam do galerii) spływ trwał około 1,5 godziny. Po drodze dwóch flisaków raczyło nas opowieściami o Janosiku, kawałami o bacy i zagadkami :)

Kolejnego dnia wyporzyczyliśmy rowery i udaliśmy się na szlak po słowackiej stronie. Trasa liczyła około 10km i wiodła wzdłuż rzeki Dunajec. Jechało się przyjemnie tym bardziej, że towarzyszyły nam wspaniałe widoki. Po krótkim odpoczynku w tawernie wróciliśmy do hotelu.

Po południu postanowiliśmy wejść na Trzy korony (być w Pieninach i nie wejść na szczyt to niewybaczalne :)) Do wyboru mieliśmy dwie trasy poszlismy szlakiem trudniejszym (od drogi w prawo) wejście zajęło nam dwie godziny. Na samej górze miła Pani skasowała od nas po piątaku i mogliśmy wejść na taras widokowy. Nie będę się tu rozpisywał o widokach, bo po prostu trzeba tu być i samemu zobaczyć piękno naszych gór.

Niedziela to ostatni dzień naszego pobytu w Pieninach pojechaliśmy zobaczyć zalew i położony przy nim zamek w Niedzicy. Sam zamek nie jest duży, ale wart zwiedzenia z jego górnego tarasu roztacza się przepiękny widok na okolice.

Szkoda, bo chciałoby się zostać nieco dłużej w tym regionie, ale weekend się skończył i wycieczka również - myślę jednak, że któregoś dnia powrócimy w te miejsce :)

ceny:

Spływ Dunajcem 49 zł od osoby, powrót busem 10 zł

Zamek w Niedzicy: 10 zł parking, zwiedzanie zamku 12 zł

wejście na Trzy Korony 5 zł

A teraz trochę informacji o Pieninach.

Pieniny

– pasmo górskie w łańcuchu Karpat, położone w południowej Polsce i północnej Słowacji, stanowiące najwyższą część długiego, porozdzielanego pasa skałek wapiennych (Pieniński Pas Skałkowy).
Od południa Pieniny graniczą z pasmem Magury Spiskiej, od północy z Gorcami i Beskidem Sądeckim, na zachodzie zaś – z Kotliną Orawsko-Nowotarską oraz Pogórzem Spisko-Gubałowskim. Rozciągają się na długości ok. 30 km na wschód od przełomu Białki. Dwa przełomy Dunajca dzielą Pieniny na 3 części:

Pieniny Spiskie, między doliną Białki a przełomem Dunajca pod Niedzicą. Najwyższy szczyt Żar (błędnie: Branisko) – 879 m n.p.m.;
Pieniny Środkowe (Pieniny Właściwe), często określane po prostu jako Pieniny, od Niedzicy do Przełomu Dunajca między Sromowcami Niżnymi a Szczawnicą (w granicach Polski). Najwyższy szczyt Trzy Korony – 982 m n.p.m. (najwybitniejszy szczyt całych Pienin). Tutaj należy też położona całkowicie po słowackiej stronie Grupa Golicy, przez niektórych topografów wyodrębniana w oddzielną, czwartą część Pienin, przez wielu włączana do Małych Pienin;
Małe Pieniny – sięgające do doliny Popradu, najwyższy szczyt Wysoka (Wysokie Skałki; 1050 m n.p.m.) będąca też najwyższym szczytem całych Pienin. Od Beskidu Sądeckiego oddziela je dolina Grajcarka i jego dopływu – Białej Wody.

Turystyka
Pieniny, zwłaszcza ich środkowa część, są jednym z najatrakcyjniejszych regionów turystycznych w Polsce. Pod względem liczby turystów zajmują w Polsce drugie po Tatrach miejsce. Władysław Anczyc w 1864 stwierdził: „Kto nie był w Tatrach i Pieninach, ten nie był nigdzie i nic nie widział”. O dużej popularności turystycznej Pienin decydują walory przyrodnicze i pozaprzyrodnicze tych gór, dobra dostępność komunikacyjna oraz dobrze zorganizowana baza noclegowa i infrastruktura turystyczna. Dodatkowo na ich atrakcyjność wpływa występowanie kwaśnych, nasyconych dwutlenkiem węgla wód mineralnych zwanych szczawami.

Atrakcją turystyczną na skalę europejską jest spływ tratwami Przełomem Dunajca. Równolegle (po słowackiej stronie rzeki) biegnie też szlak pieszo-rowerowy zwany Drogą Pienińską. Interesujące są również ruiny zamku w Czorsztynie i gotycko-renesansowy zamek w Niedzicy, a także (na terenach sąsiadujących z Pieninami) drewniane kościółki w Grywałdzie, Dębnie Podhalańskim, kościoły w Krempachach i Frydmanie. Po Zbiorniku Czorsztyńskim kursują dla turystów statki pasażerskie białej floty tj. statek „Harnaś”, wykonujący 50-minutowe rejsy widokowe oraz statki „Halny” i „Dunajec” przewożące turystów pomiędzy zamkami w Niedzicy i Czorsztynie.

Piesze szlaki turystyczne:

szlak turystyczny żółty Krościenko nad Dunajcem – Bajków Groń – Przełęcz Szopka – Wąwóz Szopczański – Schronisko PTTK „Trzy Korony” – Sromowce Niżne
szlak turystyczny zielony Czertezik – Krościenko nad Dunajcem – Kapliczka św. Kingi – Przełęcz Sosnów
szlak turystyczny czerwony Sromowce Wyżne – Przełęcz Trzy Kopce
szlak turystyczny zielony Schronisko PTTK „Trzy Korony” – Wyżni Łazek – Polana Kosarzyska (dojście do szlaku niebieskiego)
szlak turystyczny czerwony Schronisko PTTK „Orlica” – Droga Pienińska – Czerwony Klasztor (SVK)
szlak turystyczny żółty Szczawnica – Palenica – Szafranówka
szlak turystyczny żółty Szlachtowa – Huściawa – dawne turystyczne przejście graniczne Szlachtowa-Veľký Lipník
szlak turystyczny zielony Jaworki – Wąwóz Homole – Polana pod Wysoką – dawne turystyczne przejście graniczne Jaworki-Stráňany

(tekst pochodzi z wikipedii)