Ticha Souteska

Przełom położony jest w północnych Czechach, na obszarze Parku Narodowego Czeska Szwajcaria (NP České Švýcarsko) na Wyżynie Dieczyńskiej (Děčínská vrchovina), wzdłuż dolnego biegu rzeki Kamenice, między przełomami Edmundova soutěska i Ve Střzi, około 3,5 km na wschód od centrum miejscowości Hřensko w powiecie Děčín.
Jest to charakterystyczna naturalna formacja skalna w Szwajcarii Czeskiej o długości około 450 m i prawie pionowych ścianach o wysokości do 150 m. Przełom stanowi głęboka dolina rzeczna wyżłobiona rzeczną erozją w mezozoicznych warstwach kredowych piaskowców środkowego turonu. Pochyłe ściany skalne i dno doliny pokrywa gruz wapienny, a wzdłuż biegu rzeki układają się aluwialne osady piaszczyste. Powyżej w kierunku górnego biegu rzeki znajduje się przełom Ve Střzi, a poniżej Edmundova (Tichá) soutěska. Do wąwozu Edmundova soutěska wzdłuż rzeki, nad którą wznoszą się ściany i wieże z piaskowca, prowadzi droga. (tekst pochodzi z wikipedii)

Trasa wycieczki

Naszą wycieczkę rozpoczynamy od miejscowości Mezní Louka idziemy drogą do miejscowości Mezna (niecałe 2 km) Tu w jednej z gospod możemy sobie skosztować złocistego napoju :) i dalej wąskim zejściem schodzimy w kierunku wąwozu rzeki Kamenice. przeprawiamy się przez mostek (Mezni mustek) i skręcamy w prawo idziemy wąwozem jakieś 0,8 km pokonując kilka wydrążonych w skale tuneli i dochodzimy do przystani Ticha Souteska. Tu kupujemy bilet na spływ łodzią.. Spływ trwa kilkanaście minut podczas, których flisak opowiada nam zabawne historie, a nasz wzrok delektuje się pięknem natury. Po krótkim spływie maszerujemy jeszcze 1,5 km, aż dojdziemy do miejscowości Hrensko. Stąd możemy wrócić drogą do Mezni Louka (6 km) lub jeśli bolą nas nogi wybrać wariant jazdy autobusem, co kosztuje nas 10 koron.

ceny:

wstęp i przeprawa kanionem rzeki:

dorośli- 80 KCZ,

dzieci, studenci, seniorzy- 40 KCZ

Sezon i Godziny pracy:

03 kwietnia - 4-ty Październik Pn - Nd: 9:00 do 6:00 p.m.
05 października - pierwszy Listopada Pn - Nd: 9:00 do 5:00 p.m.